راهکارهايي براي بهبود وضعيت املايي
  
   
ازبزرگترين علت هاي اشتباه املايي دانش آموزان ما؛ وجود حروف هم صداست. مثلا صداي "ز" در عربي چهار شکل و چهار لفظ دارد درحاليکه در فارسي يک لفظ و چهار شکل دارد و اين معضل منجر به توليد مشکل براي دانش آموزان ما مي شود. 
 
  - دانش آموز بايد ابتدا باحروف الفبا، آشنا شود. چه بسا که برخي دانش آموزان هنوز حروف را به خوبي نمي شناسند.
 
 - املاي تقريري، بصورت جمله اي تحرير يابد.
 
  - سرعت خوانش معلم با توانش دانش آموز متناسب و متقارب باشد.
   
- حجم املا با توانايي دانش آموز همگرايي و همنوايي داشته باشد.
  
_ واژگان املايي درس تازه را دانش اموزان خودشان در منزل پيدا  وتکرار و تمرين کنند.
   
- دانش آموزي زرنگ، ناظر بر عملکرد دانش آموزان ضعيف باشد.
   
 - گاهي مي توان با روش هاي چشم پوشانه، سبب ايجاد انگيزه در دانش آموز ضعيف شد.