انواع روشهاي تمرين انشا نويسي
♦انشاي گسترشي :
در اين روش معلم يک جمله را مي گويد و دانش آموزان با استفاده از درک خود انشا را گسترش مي دهند.
به عنوان مثال :شيري در جنگل زندگي مي کرد.
ناگهان....
ادامه ي آن را دانش آموزان تعريف مي کنند.
♦روش کيسه ي جادويي:
در اين روش آموزگار اشيايي را درکيسه قرار داده واز سر گروه هاي دانش آموزان مي خواهد که تعدادي ازاشيا را از کيسه خارج کرده و هر گروه با توجه به اشيايي که در اختيارشان قرار گرفته ابتدا جمله و سپس انشا بنويسند.
♦خلاصه کردن داستان:
داستان کوتاهي براي دانش آموزان مي خوانيم و از آن ها مي خواهيم تا خلاصه ي داستان را در چند جمله بنويسند
♦روش پازلي:
تعدادي جمله را که در ارتباط با يک موضوع متفاوت هستند روي کارت هايي مي نويسيم و به صورت تصادفي در اختيار دانش آموزان قرار مي دهيم.
سپس از آن ها مي خواهيم کارت هاي مرتبط را پيدا کنند و در گروه انشايي بنويسند.
♦تصوير يابي:
تصويري را روي تابلو مي چسبانيم يا از تصوير کپي گرفته وبه تعداد دانش آموزان مي دهيم.
از آن ها مي خواهيم هر چيزي را که در تصوير مي بينند با يک خط به بيرون کشيده ونام آن را بنويسند.
بعد از اين که همه ي شکل هاي مربوط به تصوير نام گذاري شد ، با آن ها جمله و سپس متن بنويسند.
♦روش تداعي و شاخه بندي:
به اين صورت که از دانش آموزان مي خواهيم تمام کلماتي را که در مورد يک موضوع به ذهنشان مي رسد بيان کنند
اين کلمات براساس نزديکي به يکديگر در چند شاخه روي تخته سياه نوشته مي شود
حال مي توان از دانش آموزان خواست با توجه به کلمات موجود ، انشاي خود را بنويسند.
♦استفاده از موضوعات تخيلي:
به دانش آموزان مي گوييم داستان خيالي با اغراق زياد بنويسن
خودمان ابتدا يک داستان شگفت انگيز و عجيب و غريب را تعريف مي کنيم
مثلا يک شب خواب ديدم اندازه ي مورچه شدم......
♦روش مسابقه ي جمله هاي ادبي:
از دانش آموزان مي خواهيم در مورد چند موضوع يا چند اسم مانند مادر ، آسمان ، خدا
جمله هاي زيبا بنويسند. بعداز بين آن ها بهترين را انتخاب مي کنيم و بچه ها با استفاده از آن جمله و جمله هاي خودشان در گروه انشا مي نويسند.
♦روش خاطره نويسي:
براي دانش آموزان يک خاطره تعريف مي کنيم. بعد از تمام شدن خاطره ازآن ها مي خواهيم آن چه را که در ذهنشان مانده بنويسند و در مرحله ي بعدي مي خواهيم يک داستان يا خاطره از خود يا اقوامشان بنويسند.
♦روش تکميل داستان:
در اين روش بچه ها چشمشان را مي بندند و گوش هاي خود را آماده ي شنيدن مي کنند
ما داستاني را آغاز مي کنيم و هر دانش آموزي که اسمش را صدا کرديم ، موظف است داستان ما را با يک جمله کامل تر کند تا زماني که داستان تمام شود.
♦روش خورشيدي:
روش خورشيدي نوعي بازي با کلمات است.
يک نفر يک کلمه مي گويد و آن را درون خورشيد مي گذاريم . سپس چند کلمه ي مرتبط با آن کلمه بچه ها مي گويند و در شعاع هاي خورشيد مي نويسيم.
و بعد با استفاده از آن کلمه ها جمله و سپس متن مي نويسند.
♦روش استفاده از کلمات
در اين روش ما موضوع انشا را بيان مي کنيم. سپس کلماتي را با توجه به موضوع روي تخته مي نويسيم تا دانش آموزان در نوشتن انشا از آن ها استفاده کنند .
دانش آموزان با توجه به کلمات داده شده جملاتي را مي نويسند، سپس جمله هايي را که مرتبط با هم هستند در يک گروه قرار مي دهند و در پايان آن ها را مرتب مي کنند.
♦روش مشارکتي:
موضوعي به دانش آموزان ارائه مي شود و هر کدام از بچه ها به نوبت در مورد آن جمله اي مي گويند.
(البته چند دقيقه فرصت فکر کردن به بچه ها مي دهيم.)
مطالب بچه ها را روي تابلو مي نويسيم و به کمک خودشان جملات را پس و پيش مي کنيم تا به صورت يک انشاي کامل درآيد.